Ja, det er skide-svært at være en godleder under corona

Af Bente Juel Danyar

Du er ikke alene om den følelse, men heldigvis kan vi sammen gøre det nemmere.

Vi har nu efterhånden i mange måneder været i denne Corona-krisetilstand. Det påvirker os på alle fronter, men på især (hjemme)arbejdspladsen har pandemien skabt nye vilkår. Jeg har talt med flere ledere, som jeg er ekstern konsulent og rådgiver for, som oplever store behovsændringer hos både dem og deres medarbejdere.

Jeg vil derfor i dag dele nogle af mine opdagelser og løsninger med jer. For én ting er sikker, hvis du sidder som leder, og synes tingene er lidt sværere end normalt, så bare rolig du er ikke alene. Men sammen tror jeg på, at vi kan gøre det nemmere at navigere i.

At være leder og brandslukker på samme tid

”Min ledelse har ændret sig, fordi mine behov har ændret sig”. Sådan har flere af de ledere sagt, som jeg har talt med her i december og i januar. Mange oplever, at deres ledelse har handlet om brandslukning her under Corona-pandemien i 2020. De har skulle hjælpe medarbejdere med at omstille sig til hjemmearbejdspladser fra den ene dag til den anden, og samtidig bevare teamspirit og være en synlig leder. Der bliver dermed lagt mange nye opgaver på ledernes bord, hvor brandslukning pludselig bliver lige så vigtig (hvis ikke vigtigere) end de daglige opgaver. Som leder er det svært at slukke brande uden den rette træning eller de rigtige værktøjer.

Hvordan trives et team på tværs af skærme?

Lederne oplever også, at deres medarbejdere reagerer meget forskelligt på at skulle arbejde hjemmefra. Nogle trives med det, hvor andre er ved at gå ud af deres gode skind over det. Når der afholdes online teammøder, bliver nogle medarbejdere utålmodige, fordi det går for langsomt, andre bliver usikre og forvirrede fordi beslutningerne bliver taget for hurtigt, og lederen står med et team der ikke er i flow eller har synergi. Det kan være hårdt, når der allerede har været brugt en masse kræfter på at bygge et velfungerende, stærkt og produktivt team i teamets ”normale” tilstand.

Flere af lederne gyser også allerede nu ved tanken om det store ”oprydningsarbejde” der ligger forude. Hvor lederne i en post-Covid-verden skal genetablere teamspirit og teamflow igen.

Optimal ledelse kræver klar og målrettet kommunikation

Flere ledere har efterspurgt værktøjer til at kunne forstå hvordan og hvorfor deres medarbejdere reagerer så forskelligt under pres, hjemsendelse og isolation. Hvilke værktøjer der kan hjælpe dem til at forbedre deres kommunikation med deres forskellige medarbejdere og personligheder.

Et værktøj som jeg har haft stor succes med, er ved at afdække teammedlemmernes forskellige persontyper gennem e-stimates personlighedsprofiler. Dette giver lederne et overblik over medarbejdernes ledelsesbehov, kommunikationsstil samt motivations- og demotivationsfaktorer.

Derudover har jeg arbejdet meget med Teams, der har behov for at optimere trivsel og tryghed igen. Hertil har jeg igen prist mig lykkelig over den teknologiske vending, som Coronaen også har bragt med sig. Det er fantastisk virtuelt at kunne optimere Teamspirit, og dermed effektivisere kundernes virksomheder. Hertil har vores eget Teamkulturhjul været omdrejningspunktet, som hjælper med at gøre det klart, hvilke faktorer der skal fokuseres på og optimeres i det pågældende team.

Corona er skidesvært, men der findes heldigvis måder at gøre det nemmere for både dig og dine medarbejdere. Hvis du vil have et skub til at få dit team i den rigtige retning, så tag endelig fat i mig, og lad os sammen gøre det nemmere.


Bente Juel Danyar

bente@UpNext.dk

Tlf. 30 38 18 48

Indkøbskurv